Közélet

2016.03.30. 05:08

Nemzetgazdasági szempontból indokolt a második balatoni komp

A Fonyód-Badacsony kompjárat megvalósítása nemzetgazdasági szempontból indokolt, a beruházás a térség közlekedésének, turisztikai életének és társadalmi mobilitásának a fejlődéséhez is hozzájárul – ezt Fónagy János államtitkár válaszolta Kepli Lajos jobbikos országgyűlési képviselőnek.

Fónai Imre

Kepli egyebek között azt firtatta, hogy a Szántód és Tihany közötti távolság ötszörösének tudatában is megtérülne-e a befektetés, egy négy fős családnak például megérné-e használni a második kompot, hiszen ismert, hogy Szántód és Tihany között is, személyautóval négyezer forintba kerül ma egy ilyen család kompútja.



Fónagy János válaszában arra emlékeztetett: 2012-ben készült részletes megvalósíthatósági tanulmány a második balatoni kompról. E szerint az északi partra tartók jelentős része is az M7-est választaná Fonyódig és itt kelne át a Balatonon. Az új komp ellenkező irányban is sok vendéget hozna Somogy megyének. A menetidő a szántód-tihanyi komp tíz percével szemben 20-25 perc lenne. A Fonyód-Badacsony kompon 48-50 autó és 350-500 utas kelhetne át, s tudni érdemes, hogy ma ez a Bahart legnagyobb forgalmú személyhajójárata; évente 100-120 ezer utas közlekedik, vagyis ezzel a forgalommal az új komp önfenntartó lehet.

Az államtitkár azt is írta, hogy Fonyód és Badacsonytomaj gépjárműforgalma jelentősen nem nőne, ellenben néhány más településen csökkenhet a közutak igénybevétele. „A megvalósíthatósági tanulmány számításai szerint az átkelés költsége egy négy fős család részére nem jelentősen több, mint a két kikötő közötti távolságra becsült körbeutazás költsége autópályadíj nélkül” – így Fónagy és hozzáteszi: nem forintosított előnyökkel is számolni kell, mint például az utazási idő és a környezeti terhelés csökkentése.

Hidvégi: a magánbefektetőket is érdekli

Néhány hónapja írtuk meg, hogy a Balaton Fejlesztési Tanács ülésén az hangzott el: az unió nem támogat kompbeszerzést, nagyon alapos indokokat kéne találni a megtámogatására, például a turizmus fellendülését, vagy a 7-es és a 71-es út összekötését. Hidvégi József fonyódi polgármester ellenben bőven tudott érveket sorolni a Fonyód-Badacsony komp mellett, szerinte óriási jelentősége volna a korábban kevesebb fejlesztésben részesült, éppen ezért elmaradottabb fonyód-badacsonyi térség előrelépése érdekében. Arra, hogy megtérülhet-e a befektetés, a polgármester annyit mondott: több magáncég is bejelentkezett, amelyik szívesen lebonyolítaná a projektet kétmilliárd forintos uniós támogatás esetén. Ekkora összeg szerepel a 300 milliárdos Balaton-fejlesztési keretben hajóbeszerzésre.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!