Kismamáknak

2017.07.23. 08:02

A szülésnél is segít, ha aktív a babavárás

A terhességre ma már egyre többen tekintenek egy állapotként, a nők egy része nem változtat jelentősen életvitelén. A vélemények megoszlanak arról, hogy a várandósság idején mennyire szabad aktívnak maradni.

Koszorus Rita

Nem mindenki ért egyet azzal, hogy mennyire szabad aktívnak maradni a várandósság idején. Egy ausztrál fitnesz modell hétről hétre azzal borzolja követői kedélyét a világhálón, hogy videoblogján mutatja meg, gömbölyödő pocakjával milyen edzéseket végez. Persze az internet népe ezt nem hagyja szó nélkül, s a fiatal anyuka kapott már hideget és meleget is aktív életmódja miatt, de úgy véli, komplikációmentes első szülése őt igazolja.

A normális keretek között végzett testedzés nem káros a terhesség alatt, vélekedik Tormási Imre, szülész-nőgyógyász. – Aki egyébként is aktív életet élt, fittebb és igényli a mozgást, annak nem javaslom, hogy a terhesség miatt mondjon le erről, – a szakember hozzátette: ez csak a kockázatoktól mentes a terhességre igaz. – Például, akinek magas vérnyomása van terhesség során, annak a megterhelő edzést nem javasoljuk. Sőt, az első időszakban egyáltalán nem ajánlott tornázni.

– Van sok pozitív hatása a terhesség közbeni aktivitásnak –

mondta Tormási Imre. – A gerinc terhelése megnő a hasra felszedett kilókkal, de a rendszeres testmozgás segíthet a hátizomzat megerősítésében, ezzel megelőzhetőek a gyakori derék, medence fájdalmak.

Ráadásul, aki edzett és a medencefenék izomzata erős, annak nem lesz gondja a nyomással szülés közben, tette hozzá. Ám itt is át lehet esni a ló túl oldalára, amikor túl kötöttek az izmok. Ezzel gyakran találkozott már a kaposvári szülész-nőgyógyász is: például az intenzív néptáncos múlttal rendelkező hölgyeknél gyakrabban fordul elő, hogy természetes úton nem megy a szülés.

Kifejezetten kismamák számára fejlesztették ki a Pre Kanga tréninget, amely már Siófokon is elérhető. Az anyukák hetente háromszor harminc perces órán vesznek részt.

Tornával a könnyebb szülésért

– Az órák közepes intenzitásúak, tartalmaznak könnyed kardió, táncos és erősítő gyakorlatokat is – válaszolta kérdésünkre, Nagy Livi, Pre Kanga tréner. – Fontos a medencefenék izmainak megfelelő edzése, ezzel elkerülhető a szülés utáni aranyér kialakulása. Az óra utolsó részében előkerül az SMR-henger, így önmasszírozással oldják a görcsös izmokat, s búcsút intenek a kínzó, gyötrő izomláznak.

Az edzéssel jelentősen javul a lábak vérkeringése, csökkenhet a terhességi cukorbetegség és a magas vérnyomás kockázata, valamint a vércukorszint ingadozás.

Nagy Livi, a Siófokon dolgozó Pre Kanga tréner azt mondja: azok a nők, akik a várandósság alatt aktívak és a szülés után is azok maradnak, hamarabb visszanyerik korábbi alakjukat. Nem elhanyagolhatóan pedig csökken náluk a depresszió kockázata is.

Egyelőre kiscsoportosak a siófoki edzések, hiszen Nagy Livi szerint, nehéz a kismamákat kimozdítani komfortzónájukból. Krausz Andrea

Ezek is érdekelhetik