Ország-világ

2021.11.20. 18:42

Orbán az élen, Márki-Zay még arab bérlájkolókkal sem tudta megverni Jakabot

Késhegyre menő küzdelem szűkös baloldali győzelemmel a vezető politikusoknál, magabiztos jobboldali előny a hivatalos oldalaknál, összecsaptak a patrióta és az ellenzéki véleményvezérek. De ki nyert? Ismét jelentkezett a LikeFight, a Mandiner új, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozata. Ezúttal november első két hetének közösségi médiás aktivitását elemezték.

Vezető politikusok

Ha közlekedett már autópályán, bizonyosan átélt már idegőrlő pillanatokat, például amikor az egyik kamion a másikat próbálja előzi. Ha a vezető politikusok harcát figyeljük, akkor ezzel a példával lehetne a legjobban szemléltetni, mennyire szoros versenyben csaptak össze november első két hetében az országosan ismert vezető politikusok a Facebookon – írja elemzésében a Mandiner.

A belső sávban most a baloldal tett szert némi előnyre, azonban az adatok részletes vizsgálata után érdekes kép rajzolódik ki előttünk. Jól látható, hogy a jobboldalon egy erős élmezőny állt össze Orbán Viktor vezetésével, akit Varga Judit és Szijjártó Péter követnek a dobogón. Ebben a kéthetes periódusban az öt legjobban menő bejegyzésből négy Orbán Viktor oldaláról származik. Az erős fideszes élmezőnytől kivételesen leszakadt Kocsis Máté frakcióvezető, pedig októberben még szorosan követte a triót.

Ahogyan októberben volt, most is jól látható, hogy a baloldalnak gyengébb ugyan az élmezőnye, de a politikusaik sokkal kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtanak a közösségi médiában (azaz számszerűen most több volt az erős harcos).

Amíg a jobboldalon Orbán Viktor vezető szerepe megkérdőjelezhetetlennek tűnik, addig a baloldalon Márki-Zay Péternek még mindig nem sikerült az élre törnie, Jakab Péter utcahossznyi előnyt tud felmutatni a baloldal miniszterelnök-jelöltjével szemben. Talán pont a lemaradás csökkentése érdekében folyamodott Márki-Zay Péter a lájkvásárláshoz, nemrég a Bennfentes hívta fel a figyelmet arra, hogy a baloldal miniszterelnök-jelöltjének van olyan bejegyzése, ahol lájkolóinak bő fele arab, venezuelai, vagy japán álprofil. Ahogy írják: „Ezt a technikát akkor szokták bevetni, ha a marketingesek kényszeresen arra törekednek, hogy egy márkának, terméknek, vagy éppen politikai messiásnak nagyon sok lájkolója legyen hirtelen.”

Hivatalos pártoldalak

Első ránézésre a pártok versenyében sima Fidesz győzelemmel zárult november első két hete. Kicsit alaposabban megvizsgálva azonban kiderül, hogy a verseny a látszatnál kiélezettebb volt, csak hogy a Fidesz óriási mennyiségű interakciót ért el a párt kongresszusának napján, 14-én ugyanis 244 ezer interakciót szereztek. Csapatunk az összes aznapi bejegyzés kielemezte, és kiderült, hogy messze a határvédelem volt a Fidesz legtöbb interakciót hozó témája.

Már az első elemzésünkben rámutattunk arra, hogy bár a baloldali médiumok igyekeznek fiatalos, „új erőnek” bemutatni a Momentumot és a Mindenki Magyarországa Mozgalmat, a fiatal tömegek becsatornázásának egyelőre semmi jele nem látszik a neten.

November elején ugyanis még a KDNP is maga mögé utasította a Momentumot és Márki-Zay Péter mozgalmát. De az is sokat elmond, hogy egyetlen Momentumos politikus sem tudta még felküzdeni magát a LikeFight baloldali top10-es listájára.

Az interakciószámok október óta egyelőre azt jelzik, hogy az interneten a messiásként várt új szereplők valójában lefelé húzzák a baloldal kampányátlagát.

Véleményvezérek és mémoldalak harca

A politika számára a közösségi média a mozgósítás leginnovatívabb terepe, annak pedig legizgalmasabb szeglete a véleményvezérek és mémoldalak világa, ahol nincsenek szabályok, minden találat ér. A paletta egyébként rendkívül színes: megtalálhatóak itt régi, nagy mémoldalak, véleményvezérek és politikailag elkötelezett blogok is.

A jobboldal dominanciája, ismételt győzelme és a Megafonos véleményvezérek túlsúlya alátámasztja a jobboldali stratégia létjogosultságát, a nemzeti tábor fiatal arcai húzzák maguk után a jobboldali Facebook-közösséget, míg a baloldal most alaposan lemaradt a versenyben.

A véleményvezér fronton nem is az az érdekes, hogy ki nyert, hanem az, hogy mi történik a baloldalon. Ha megnézzük a baloldali mémoldalakat és véleményvezéreiket, akkor már hetek óta azt láthatjuk, hogy a Gyurcsány Ferenchez bekötött szereplők viszik a prímet: a baloldalon a DK kommunikációját harsogó mémoldalak, blogok és újságírók, illetve Homonnay Gergely és Gyurcsány-fan macskája jelentik a maximumot. A Momentum, a Párbeszéd vagy éppen az Márki-Zay mozgalma semmilyen eredményt nem tud ebben a szcénában felmutatni.

Persze meg kell jegyeznünk, hogy a DK-s oldalszerkesztők élete most nem könnyű, elég, ha betekintünk a Márki-Zayt propagálni próbáló bejegyzéseik hozzászólásai közé, az ellenzéki törzsbázis véleménye megosztó a saját miniszterelnök-jelöltjükről. Az ellenzéki közvélemény meghatározó arcai is gyakran nárcisztikus, összeférhetetlen alakként festik le a hódmezővásárhelyi polgármestert.

A Mandiner pár hete arra vállalkozott, hogy megvizsgálja, mekkora szeletet tudnak maguknak kihasítani a pártok, a politikusok, a véleményvezérek és a mémoldalak abból a figyelemből, amit a választók a közösségi médiában töltenek. A szereplők eredményességét interakciószámok (like, komment, megosztás) és videómegtekintések alapján mérjük. Az adatok pontosak, azokat közösségi média elemző rendszerek segítségével gyűjtöttük, ellenőriztük.

Ahogy az elmúlt két hét elemzéséből is kitűnik, kiélezett a verseny a közösségi médiában. A LikeFight alakulásáról az elkövetkező időszakban is beszámolunk majd.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!