Ha tervezünk, még olcsóbb

2023.01.04. 17:30

Jelentősen drágult az elektromos autók villámtöltésének díja

Januártól jelentősen változott a elektromos autók nyilvános helyen történő töltésének díja. Azonban szakértők szerint ez nem érinti markánsan az autósokat, ha előre tájékozódnak a tarifákról és tudatosan tervezik töltéseiket.

Koszorus Rita

Fotó: Lang R.

Györki Béla az elmúlt években folyamatosan cserélte le a munkához használt járműveiket elektromosra. A Szent Lázár Temetkezésnél a cégautón kívül a halottszállító autót is elektromos energia hajtja már. – Utóbbi 250 kilométeres hatótávú, tehát az is belefér, hogy elmenjen Siófokra és vissza onnan villámtöltés nélkül – mondta a somogyjádi cégvezető. – A telephelyeinken töltjük az autóinkat, normál elektromos költséggel, és kihasználjuk az egyszeri hatótávot, tette hozzá. Azt mondta, az elektromos töltés árváltozása őket nem érinti, hiszen éjszaka töltik autóikat, így nincs szükségük a nyilvános töltőoszlopokra. 

Vámosi Júlia kaposvári elektromosautó-tulajdonos elsősorban városi használatra vásárolta zöldrendszámos autóját. – A gyerekeket visszük óvodába és főként a belvárosban járunk vele, így megéri, mondta kérdésünkre. Villámtöltőn akkor töltjük a kocsit, ha hosszabb távot teszünk meg, de az eddig is drágább volt, mint a gyorstöltő. Ez abból adódik, hogy extra gyors. Legutóbb Csornára mentünk autóval, háromszor „tankoltunk” gyorstöltőnél, ami mindössze 1 órát tett hozzá az ötórás utazáshoz. Feleannyit fizettünk a töltésekért, mintha ugyanezt az utat egy belsőégésű dízelautóval tettük volna meg. 

2023 elején módosította regisztrált díjszabását a Mobiliti: a 22 kW-os AC-töltők esetében január 2-ától 145-ről 170-375 forintra emelkedik 1 kWh áram ára, a 25 kW-os DC-töltőket használóknak pedig az eddigi 165 helyett 305 forintot kell majd fizetniük kWh-ként. A legalább 40, legfeljebb 50 kW-os teljesítményű AC-, illetve DC-villámtöltők esetében 120-ról 140–240 forintra nő a percdíj, a legalább 70 kW-os AC-DC-töltők percdíja 120-ról 265 forintra emelkedik. A legalább 100 kW-os DC-töltés percdíja 150-ről 415 forintra növekszik. 

A Mol Plugee elektromos töltőhálózatánál is változott egy kilowattóra ára, a társaság még novemberben emelte tarifáit 37 százalékkal. Nem mindegy, hogy milyen gyorsan töltődik fel az autó, s az sem, hogy milyen egységenként számolja a szolgáltató. 

Az Autó-Máté Kft. is biztosít töltési lehetőséget ügyfeleinek, Balatonbogláron, Dunaújvárosban és már Siófokon is működik a DC-villámtöltőjük. Ifjabb Máté Márton ügyvezető cégtulajdonos szerint az árváltozásnak nem lesz jelentős hatása a piacra. – A fejlesztéseket és gyárépítéseket az energiaárak változása már nem befolyásolja, az ezekre vonatkozó döntéseket ugyanis a gyártók már évekkel korábban meghozták. Az elektromos autót vásárolni szándékozókra lehet hatással a drágulás, a végső döntés meghozatalát picit tolhatja, mondta lapunknak ifjabb Máté Márton. 
 

Nagyon nem mindegy, hogy milyen töltőt használ az autós

Ifjabb Máté Márton, az Autó-Máté Kft. ügyvezető cégtulajdonosa szerint okos energiamenedzsmenttel kikerülhetők a negatív hatások. – A töltőpontokon eltérőek az árak, de ha valaki előre megnézi, hogy a tervezett útvonalán hol fog tankolni és ott mennyibe kerül, komoly összeget spórolhat – mondta. – A töltést mindig meg kell tervezni, hiszen ez más, mint a belsőégésű motoroknál. Több időt vesz igénybe, nem mindegy, milyen töltőt használ az autós és az sem, hogy percalapú vagy kilowattonkénti a megadott tarifa. 
Ifjabb Máté Márton szerint ha a villanyautó tulajdonosának van lehetősége tölteni ott, ahol sokat áll az autó, akkor nem befolyásolja a költségeit az árváltozás. S azon autósok esetében sem, akik csak kis távokat tesznek meg, lakott területen belül. 
 

Nem mindegy, hogy percalapú vagy kilowattonkénti a megadott töltési tarifa
Fotó: Lang Róbert

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában