elektromos autó

2018.09.10. 14:00

Kilométerfrász riaszt még el a vásárlástól

Habár lassan, de gyarapszik az elektromos autók száma a megyében, ez talán köszönhető a most záruló pályázati lehetőségnek is. Habár a kereskedők egyszerűbb ügyintézést sürgetnek.

Koszorus Rita

A Kaposvár Car Kft.-nél egy elektromos autót sikerült eladni az elmúlt időszakban. Mérsékelt az érdeklődés, tudtuk meg. Az értékesítők szerint ennek oka, hogy drágák a járművek. Az alapfelszereltségű e-autók ára újonnan 9 millió forinttól indul, s határ a csillagos ég – elég, ha hipermodern Teslákra gondolunk azokért több tízmillió forintot is ki kell csengetni. Ezekhez az árakhoz képest az 1,5 millió forintos állami támogatás és az ingyenes parkolás – amely Kaposváron is kedvezmény – nem elég kecsegtető. Igaz, kedvezmények még csábítják a villanyautóban gondolkodókat: teljesítményadót, átírási illetéket, cégautó adót, valamint regisztrációs adót sem kell fizetni. Mégsem rohangálnak fel s alá Kaposváron e-autók. A Hyundai kaposvári értékesítője szerint ennek oka a töltők hiánya is. De gond még az is, hogy ha valaki ilyen járművet rendel, sokat kell várnia rá. Mivel a kocsit működtető akkumulátorok gyártása nem bírja a lépést tartani az európai piaccal.

A dunaújvárosi, balatonboglári és siófoki Autó Máté Kft. tulajdonosa, Máté Márton szerint nem a töltők hiánya az eladások gátja. – Nem működnek megfelelően azok az erők a megyében, amelyek a szemléletformálásban részt vehetnének – fogalmazott a szakember. – Habár gazdaságilag jobban megéri ilyen autót vásárolni, mégis félnek tőle az emberek. Van bennük egy úgynevezett kilométerfrász.

Pedig ezek az autók már gyakran 200 kilométert is el tudnak menni és ekkora távolságon belül már lehet találni töltőt, tette hozzá a Balaton-parti autómérnök. Az Autó Máté Kft.-nél eddig néhány darabot sikerült értékesíteni zöld járműből, de érdeklődők folyamatosan vannak. – Ha valaki vesz egy elektromos autót és a nap végén hazamegy vele, és a garázsba nem a porszívót, hanem a töltőkábelt dugja be, reggelre feltölt az autó. Van egy siófoki 84 éves néni, aki elektromos autóval közlekedik és esténként otthon tölti.

Az is gátolta az elterjedést, hogy drágának találják a vevők a villanyautókat. Pedig vannak olyan márkák, ahol jelentős a kedvezmény, például még az 1,5 millió forint támogatáshoz hozzátesznek ugyanennyi kedvezményt, tudtuk meg Máté Mártontól. Tehát hárommillió forinttal kevesebbről indul így egy teljesen zöld, hatvanhat lóerős kisautó, s akár hatmillió forintért is hazavihető.

Az elektromos autók piaca egyébként világszerte bővül, derült ki az IEA (International Energy Agency) idei jelentéséből. Tavaly rekordszámú, több mint egymillió elektromos autót értékesítettek a világon. Világszerte már több mint hárommillió elektromos autó rótta az utakat 2017-ben. Somogy megyében idén márciusig negyvenkét zöld rendszámos járgány volt forgalomban a Belügyminisztérium adatai alapján.

Az augusztus végével lezárult és 2016-ban indult állami program több, mint ezer e-autó megvásárlását támogatta. A hírek szerint várhatóan októberben újra lesz pályázati lehetőség, közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A kereskedők egyszerűbb támogatási igénylésre számítanak, s ezt ígéri a szaktárca is. Sőt, azt már tudni lehet, hogy emelkedett a 2 milliárd forintos keret 300 millió forinttal.

Nem szerelik, hanem diagnosztizálják

Máté Márton cége tagja a Jedlik Ányos Klaszternek, amely az elektromobilitás elterjedését tűzte ki célul, szerepet vállalna a gyakorlati szakemberek képzésében. Mint azt a balatoni autómérnök elmondta: a villanyautók alkatrészei teljesen különböznek a robbanómotoros modellektől, ez egy új szakma. – Cégünk felvette a kapcsolatot képzőintézményekkel, hogy duális képzés keretében segítsük a tanterv kidolgozását és beállítunk elektromos járműveket, ezzel a gyakorlati képzés feltételeit is megvalósítjuk – mondta Máté Márton. – Jelenleg ez ügyben a minisztériummal tárgyalunk, hogy erre pályázati támogatást kapjunk. Mi már diagnosztizálunk is ilyen autókat.

Fontos tudni a villanyautókról, hogy míg elektromos árammal a Balatonboglár–Budapest táv 800 forinttal megúszható, addig benzines kocsival három-négyszer annyi az ára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában