városszépítők

2020.10.23. 20:00

Az új híd olyan, mint Rippl volt a korában, első fecske e hazában

Kaposváron új híd épült. Amikor hozzákezdtek, lebontották a harmincéves elődjét, a „csigahidat”. Azért hívták így, mert a spirális feljárót egyik oldalán beépítették egy olyan formájú csigaházba. Ez a ráhúzott építmény annyira bizarr és csúnya volt, hogy nem csodálkozhatunk azon, kimondták rá a halálos ítéletet. Mégis vannak, akik siratják. A csigahídnak volt egy nagyon szerény külsejű deszkapadlós elődje, ami kiszolgálta az idejét. Ritka az olyan eset, hogy egy nemzedéken belül három híd váltja ugyanott egymást. Az utca embere fel is szólalt ellene: „Ez pazarlás!”, „Kellett ez nekünk?”

Horváth János Milán

Az új hídnak futurisztikus a látványa. A ferdekábeles függőhídnak egyetlen tartóoszlopa van. Magyarországon csak egy párja van, a Monostori híd, amelyet néhány héttel ezelőtt avattak fel. A kaposvári az Esterházy híd nevet kapta. Most is van spirális felvezető út, csak az szélesebb ívben kanyarog.

A látvány provokatív

Szúrja az ember szemét az égbe törő pilon vonala, amelyből a „hárfadizájn” elve szerint futnak szét a drótkötelek. A XXI. század csúcstechnológiája, mértani racionalitása vezette a tervező szándékát. A modern építészetben és képzőművészetben a ráció az esztétika kategóriájába került, s annak mércéje alapján ez a híd lenyűgözően szép. A Petőfi-szobor felőli látvány egy új értelmezését sugallja a forradalmiságnak. Egyetemleges érvényűnek, olyannak, ahogy a költő eredetileg akarta: „Világszabadság!”

A függőhíd légies szerpentinszalagként íveli át a távolságot

Egyetlen égre törő oszlopra függesztették. Az oszlop enyhe dőlése látványszerűen érzékelteti a híd súlya által megfeszített erőt. Ettől válik a szerkezet művészi alkotássá, modern szoborrá. A híd alatti épületeket, lebontották, egyelőre szokatlan, hogy nem akad el a szemünk, hanem nagy terek és távlatok nyíltak.

A XIX. századvégi Párizsban építették az Eiffel-tornyot. A felháborodott honatyák petícióban követelték a lebontását. Csúfnevekkel illették, a legtalálóbb a „terpeszben álló utcalány” volt. Rippl-Rónai József abban az időben éppen Párizsban élt. Sosem beszélt róla, egyik festményén sem örökítette meg. Ebből arra lehet következtetni, hogy a modern festészet első magyar képviselőjének nem tetszhetett a művészetek fővárosától idegenszerűen ható vasszerkezet. Rippl-Rónai körül Párizsban fordult meg a világ. Onnan hozta haza a modern festészet és iparművészet követésre érdemes példáját. Az ott élő Munkácsy tanítványa volt. Megtagadta a mestert, és egészen más képeket kezdett festeni. Amikor elküldte őket budapesti kiállításokra, rendre kizsűrizték. Provokatívan hatott a művész egyszerűségre, lényegre törekvő stílusa. A tizenöt évig tartó elutasítás miatt szenvedett, de kibírta a lelke. Azt nyilatkozta, hogy a Kaposváron élő szülei és testvérei nyújtotta szeretet tartotta egyben a hitét.

A teljes elutasítás ellenére hazajött. Akkor épült a kaposvári városháza. A díszterembe Kossuth Lajos egész alakos festményt rendeltek a híres, avagy hírhedt kaposvári szülöttüktől. A városházi elöljárók a megrendelés miatt két táborra szakadtak. Az ellenzők szerint Rippl-Rónai „csúnyán” fest. A közgyűlésen felolvastak egy kritikát az egyik budapesti napilapból, amely „lerántja a leplet” a festészetéről. Akkoriban telepedett le Kaposváron egy Rippl-Rónaival azonos korú akadémista felfogású festő, Bacskay Béla, aki úgy festett, hogy a Magyarországon megszokott elvárásoknak megfeleljen. Rippl-Rónai híveinek tábora erősebb volt, talán azért, mert a festőművész mögött ott állt a nagy tekintélyű, Kossuth-szakállas édesapja, a Cigli iskola, az iparostanoncok intézetének alapítója és igazgatója és az egész rokonsága. Végül Rippl-Rónai mégsem festette meg Kossuthot. Azért nem vállalta, mert a botrányt keltő, rossz nyelvektől féltette a szüleit és rokonait, hiszen feltett szándéka volt Párizs után Kaposváron élni és alkotni. A családi körben ihletődtek az enteriőr képei, s csak ennyit dünnyögött, ha szóba került a Kossuth-kép: „meg tudtam vóna csinyáni.”

Köztudott, hogy Bacskay volt Kaposváron a befutott festő. A városi és megyei hivatalok sorra adták neki a nagy megbízásokat. – A történet csattanója, hogy Bacskay a Vár utcai szegényházban halt meg magányosan és elfeledve, vele szemben Rippl-Rónai híresen és gazdagon hunyt el a Róma-villában.

Abban a kérdésben, hogy van-e párhuzam Rippl-Rónai festészete és az új híd között, joga van mindenkinek a saját ízlése szerint dönteni

Abban van egyetértés Kaposváron, hogy Rippl-Rónai művészetének jelentősége nem az ízléstől függő dolog. A magyarok közül csak az ő festményei láthatók Párizsban a Musée d’Orsay-ban és a Chicagói Modern Festészeti Múzeumban. Amikor egy nagy formátumú művész forradalmi szellemben megelőzi a korát, rútul bánik vele a szülőváros. Életében mellőzi, holtában szobrot emel neki. Rippl 1905-ben kiállítást rendezett az Anna iskolában. A képei fölött gúnyolódtak, az utcai megjelenésekor háta mögött összesúgtak. A kedvenc modell, Piacsek bácsi szégyellte magát a hírnévért. A csúfolódók később megütköztek azon, hogy Budapesten ugyanazokkal a festményekkel 1906-ban Rippl-Rónai váratlanul sikerre tört és úgy meggazdagodott, hogy birtokot vásárolt a Rómahegyen. A kortársak tudatában a földbirtok, a feudum volt az igazi érték, nem a polgári szellemű művészet. Sokan még ma is csak a Rippl-Rónai-képekért kapható pénzt becsülik, nem a művészetét.

A kaposvári városkép fazonírozása gyökeresen más téma

Közérdekű, várostörténeti esemény. Kaposvár városképéhez mindig nehéz volt hozzányúlni. A földrajzi tényező nagyon erős. A Kapos folyó kelet–nyugat irányú völgye meghatározó, hozzá igazították a Fő utcát, a vasútvonalat, és több mint száz éven keresztül nem volt összeköttetésben az ország fő áramvonalával. Ebből városfejlesztési hátrányok keletkeztek. Az egyedüli, ritka élményt nyújtó természeti adomány, hogy a Fő utcai korzón kel fel és nyugszik le a nap. A napimádó ókori egyiptomiak hozzá igazították volna városaikat. A XX. század elején a kaposvári várostervezők egy elit negyed kialakításába kezdtek. Esterházy Pál hercegtől megvettek egy sor telket, hogy a Fő utcával párhuzamosan új utcát nyissanak, az Esterházy, a mai Bajcsy-Zsilinszky utcát. Sorra megépültek a gazdagok házai és az olyan reprezentatív épületek, mint a kaszinó, a bíróság, a posta, a gimnázium és a kórház. A bíróság épületének méretét annyira eltúlozták, hogy számos idegen közhivatalnak adtak benne helyet. Mégsem volt miatta semmi felzúdulás.

Ötven évvel később aztán jött a „szocialista városkép” kialakítása

Vajon kapott az bírálatot egyáltalán, hogy mennyire borzalmas művelet volt ez? A modernizálás jegyében született és nagyon jól fogadta a lakosság. Úgy formálta a közízlést, mint kés a vajat. Az új híd neve: Esterházy, a város múltjára utal, pedig a jövője felé mutat. Kaposvár számára ez is olyan extra dolog, mint Rippl-Rónai. Első fecskék e hazában. Ahogy a festő stílusújító volt, úgy lesz a híd is az. Túl soknak mutatkozik a hétköznapok igényeihez képest. Jelképi értelemben van egy közös tulajdonságuk. Összekötik a múltat, a jelent és a jövőt.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában