felújítás

2021.07.10. 15:00

A Sió-zsilip már nem csak biztonságot ad, látványosság is lesz

Volt, aki le akarta csapolni, egy párttitkár pedig bevetette volna kukoricával a Balaton medrét. Ugyanakkor már évszázadokkal korábban felismerték, hogy szükség van a tó vízállásának szabályozására. Ezért hozták létre a Sió-csatornát.

Góz Lilla

ProEXR File Description =Attributes= cameraAperture (float): 20.12 cameraFNumber (float): 1.34159 cameraFarClip (float): 1e+030 cameraFarRange (float): 1000 cameraFocalLength (float): 13.4159 cameraFov (float): 73.7295 cameraNearClip (float): 0 cameraNearRange (float): 0 cameraProjection (int): 0 cameraTargetDistance (float): 200 cameraTransform (m44f): [{0.497642, 0.810614, 0.308637, 46731.6}, {0.867382, -0.465073, -0.177074, -9894.13}, {0, 0.355825, -0.934552, 2623.26}, {0, 0, 0, 1}] channels (chlist) compression (compression): Zip dataWindow (box2i): [0, 0, 2999, 1687] displayWindow (box2i): [0, 0, 2999, 1687] lineOrder (lineOrder): Increasing Y name (string): "" pixelAspectRatio (float): 1 screenWindowCenter (v2f): [0, 0] screenWindowWidth (float): 1 type (string): "scanlineimage" vrayChannelInfo (string): "{"worldPositions":{"alias":143,"index":5,"flags":8292},"diffuseFilter":{"alias":101,"index":7,"flags":8228},"worldNormals":{"alias":145,"index":6,"flags":36},"defocusAmount":{"alias":146,"index":4,"flags":36},"refractionFilter":{"alias":120,"index":9,"flags":8228},"noiseLevel":{"alias":142,"index":3,"flags":16420},"effectsResult":{"alias":153,"index":10,"flags":16517},"Alpha":{"alias":125,"index":1,"flags":16389},"RGB color":{"alias":126,"index":0,"flags":16385},"VRayWireColor":{"alias":127,"index":2,"flags":20},"reflectionFilter":{"alias":118,"index":8,"flags":8228}}" vrayInfo/camera (string): "VRayCam001" vrayInfo/computername (string): "render2" vrayInfo/cpu (string): "INTEL/OctaModel:12,Family:6,Stepping:3,Cache:0" vrayInfo/date (string): "10/8/2019" vrayInfo/filename (string): "Siofok_gat_03.max" vrayInfo/frame (string): "00000" vrayInfo/h (string): "0" vrayInfo/mhz (string): "0MHz" vrayInfo/noiseThreshold (string): "0.001000" vrayInfo/numPasses (string): "0" vrayInfo/numSubdivs (string): "0.00" vrayInfo/os (string): "Win10" vrayInfo/peakMemory (string): "14626.71 MiB" vrayInfo/primitives (string): "0" vrayInfo/ram (string): "32448MB" vrayInfo/rendertim

– A város a 19. század előtt egy mocsaras vidék volt, itt a Balaton többször kilépett a medréből, mert a természetes vízfolyások nem tudták elvezetni a vizét – mondta el Kovács Emőke történész, aki a Balaton és Siófok szerelmese, valamint számos olyan szakmai kiadvány és könyv kötődik nevéhez, amely a tó múltját idézi. Hozzátette: már az ókorban felmerült az igény a Balaton szabályozására, a rómaiak próbálkoztak a tó lecsapolásával, de csak évszázadokkal később, az 1800-as évek eleje óta szabályozzák a tó vizét. – A déli vasút vonalának építésekor a helyi viszonyokat nem ismerő mérnökök egyszerűen figyelmen kívül hagyták a tavat, pedig több helyi idős figyelmeztette őket a vízállás változására – jegyezte meg Kovács Emőke. – A Vasárnapi Újságban pedig egy vasútépítő hívta fel a figyelmet a Balaton haragos természetére. Igazuk lett a helyieknek, 1861-1862 telén komoly gondokat okozott a víz, a hullámverés és a jég veszélyeztette a vasúti közlekedést.

Kovács Emőke szerint az első zsilip 1863-ban készült el fából, amelyet hatalmas ünnepség keretében adtak át. Néhány évtized alatt azonban tönkrement és a hektikus víz­állást nem tudta szabályozni. Az aszály következtében csaknem fél méterrel csökkent a vízszint, több halfaj elpusztult és a nádas is kárt szenvedett. Pár évre rá pedig a sok csapadék okozott gondot, még a parti sétányok is víz alá kerültek. Ezt követően egy betonból készült zsilipet hoztak létre. – Óriási munka zajlott akkor, rengeteg kubikos dolgozott és akkor még gőzgépekkel végezték a munkálatokat, több fénykép is fennmaradt, amely a megfeszített munkát mutatja – mondta a történész. – Majd a 20. század elején szükségessé vált a csatorna bővítése, ami a második világháború alatt abbamaradt, és csak 1947-re készült el, akkor indulhatott az első hajó a Balatonról a Duna irányába.

Kovács Emőke korábban készített interjút Kopár Istvánnal, aki háromszor vitorlázta körbe a földet. Édesapjának a balatoni hajózás szívügye volt, egy tervet is készített, mely szerint a folyamatos kotrás termékét, azaz a zagyot gazdaságosan és a tópart egészségét megóvva csak egy hajózható Sión lehet elszállítani, és azt más területeken hasznosítani. A terveket fia megörökölte, korszerűsítette és próbálja a szakmai berkekben bemutatni.

Korábban bejelentették, hogy 2022-re teljesen megújul a Sió-zsilip. A jelenlegi kapacitása már nem éri el a 60 köbmétert másodpercenként. Ezt az értéket szinte megduplázzák, ha elkészül az új műtárgy, aminek köszönhetően intenzívebb vízszintmozgást lehet elérni. A zsilip küllemében Siófok turisztikai látványossága is lesz egyben, a jövőben akár biciklivel is át lehet tekerni rajta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában