régi idők

2021.11.13. 14:00

Visszakacsint a múltból a Merkur a chiphiány miatt

Hogy ne akadjon meg a termelés, ezentúl érintőképernyő nélkül gördül le több neves német autómárka modellje a gyártósorról, jelentették be a gyárak. A koronavírus-járvány után világszerte jelentkező chiphiánnyal a somogyi autókereskedők és vevőik is kénytelenek szembenézni. Hallottunk 18 és 20 hónapos várakozási időről is, miközben lassan, de kitartóan kúszik felfelé a használt autók ára.

Kovács Gábor

A legtöbb autógyártó külön munkacsoportokkal vadászik chipekre a világpiacon, de a félvezetők hiánya miatt egyre többet kell várni az új autókra. Bizonyos márkák esetében az egy évet is meghaladhatja a várakozási idő, de a fél év teljesen általános jelenség. Ezzel párhuzamosan folyamatosan emelkedik a használt autók ára.

Két márkát, Peugeot-ot és Fordot forgalmaz a Balatonnál az Autó Máté Kft. A várakozási idők náluk is jelentősen megnőttek, de a többi márkához képest még jól állnak, állítják.

– A chiphiány onnan ered, hogy amikor megjelent a koronavírus, alaposan visszaesett a gyártás – elemezte a helyzetet kérésünkre Máté Gergely ügyvezető. – Sok dolgozó megbetegedett az autógyárakban és a vásárlók is megijedtek, ezért visszaesett a kereslet. A csökkenő kereslet miatt a gyártók az előre lekötött termelést csökkentették. Nem alábecsülve a vírust, nagyobb volt az ijedtség, mint kellett volna. Gyorsabban futott fel a termelés, visszaállt volna az eredeti szintre, de a chipgyártók nem tudták követni a megnövekedett igényt, ezért beszállítói hiány keletkezett. Közben más elektronikai eszközök, sok elektromos autó, okostelefon, informatikai eszköz is egyre több chipet igényel a világban. A chiphiányt tetézi az energiaárak emelkedése, és a nyersanyagárak is drágulnak. Mivel acélból és alumíniumból sincs túltermelés, a gyárak nem tudnak több új autót gyártani, ha nem nő a kapacitás.

Jelenleg attól függ, milyen autót tudnak legyártani a márkák, hogy milyen nyersanyagot, chipet és beszállítói eszközt tudnak beszerezni a világpiacon. Így érkeznek autók friss gyártásból, de ha valaki a kedve szerinti új autót szeretne rendelni különböző, neki tetsző paraméterekkel és színnel, arra hosszabb várakozási időt mondanak.

– Azt tudjuk javasolni, hogy nézzen körül az ügyfél az autókereskedésben, hogy mi az, ami az ő igényeihez legközelebb áll, és lehetőség szerint azt válassza – tanácsolta az autókereskedő. – Két ok miatt is, az egyik a várakozási idő mértéke. A másik ok, hogy a nyersanyagok alapanyaga és bányászata és az energiapiac drágul, ezért az új autók árai folyamatosan emelkednek. Ennyi idő alatt az autó ára több lehet, mint megrendeléskor. Magyarul, ha egy vevő most kevesebbet válogat, akkor gyorsabban viheti az autót és biztos áron.

Somogyban egy, a gyártószalagról legördülő új autóra 4–12 hónap a várakozási idő, de hallani már 18–20 hónapról is. Az Autó Máté Kft. előnye az, hogy a balatonboglárin és a siófokin kívül Dunaújvárosban is van telephelye, így viszonylag nagy a készlete, és átirányíthatják a raktáron lévő kocsikat.

Megdrágultak az egy-két éves autók

Érdekes módon ebben a helyzetben mégsem nőtt meg a kereslet a használt autók iránt a somogyi használtautó-kereskedőknél. A járvány harmadik hulláma után ugyan volt némi fellendülés, de most a vírus újabb terjedése láttán újra visszaesett az érdeklődés. A chiphiány miatt a néhány éves használt autók ára nőtt a leginkább, de a vevők többsége az olcsóbb kategóriában gondolkodik, és a pár százezer forintos járműveket keresi. Nem lett nagyobb a forgalom, mert ennek a vásárlók pénztárcája szab gátat – jegyezte meg Élő György, a marcali Horizont használtautó-kereskedés képviselője. A használt autók árai valamelyest nőttek, átlag 10–20 százalékkal, de az nem jelenti azt, hogy ilyen áron könnyen el is lehet adni, tette hozzá.

 

Ezek is érdekelhetik