Színház-film

2022.09.28. 20:00

Trianon-trauma a vágóasztalon – somogyi filmesek dolgoztak az Örök hűségen

A kaposvári Lőrincz Attila a reklámoktól kezdve a rövidfilmeken át a játékfilmekig mindenféle produkcióban részt vett már. Legutóbb Iványi Marcell Örök hűség című filmjét vágta. A különleges filmes produkcióban több somogyi alkotó, köztük az Oscar-díjas Mindenki hangmérnöke, Péterffy Máté is részt vett.

Turbéki Bernadett

Az Ars Sacra Fesztivál keretében Kaposváron is bemutatták az Örök hűség című filmet. Az alkotás nemcsak témájában, hanem műfajában is különlegesen dolgozza fel a trianoni békediktátum okozta nemzeti traumát. Az ötlet Dolhai Attilától, az Operett Színház művészétől származik, aki eredetileg színpadra írt egy zenés történelmi színművet.

A történet egy Temesváron élő család traumáját mutatja be, hogy hogyan szakadnak el egymástól a családtagok a véletlenszerűen meghúzott új határok miatt, és miként élnek vagonokban azután, hogy nem írják alá a hűségnyilatkozatot. A produkció sikere a vágón, a kaposvári Lőrincz Attilán is múlt.
– Iványi Marcell rendezővel egy tízrészes dokumentumfilm-sorozatot forgattunk Anyaföldünk címmel… Egy zebegényi beszélgetős estén mutatott egy nekem akkor még ismeretlen zenét. Kiderült, hogy a demófelvétel egy tervezett filmhez kapcsolódik. Akkor nem állt össze a fejemben, hogyan lesz ebből film. Trianon tragédiáját nem lehet csak úgy elénekelni – mesélte Lőrincz Attila, aki a Kaposvári művész című színészportrék forgatásán már korábban is együtt dolgozott a rendezővel. Hamar rájöttek, közös nyelvet beszélnek.

Produkcióik gyakran készülnek a vidék ölelésében. A kaposvári Bohár Dániel volt a vágóasszisztens, a bárdudvarnoki Szappanos Ádám a filmben szereplő vonattérkép-animációkat, plakátokat, feliratokat készítette. Az Örök hűség hanganyagának utómunkálatai az Oscar-díjas Mindenki című filmben is közreműködő Péterffy Máté tabi hangstúdiójában készültek.

Nem hagyományos Trianon-film az Örök hűség. 
 


– Úgy tűnik, a filmgyártás központja Budapest, majdnem minden ott található, ami ehhez kell. Nem szeretem a filmgyártás és a filmipar szavakat. Egy reklámfilm kötődhet az iparághoz, de számomra a film nem gyártás és nem ipar. A budapesti tempót nem szeretjük. Lelassulunk, hogy a szívverésünk hozzá lassuljon a ló dobogásához. Így közelítette meg a folyamatot az egyik barátom, miközben az Örök hűség című film készült. Nem álltunk rá a napi nyolcórás vágásra, a belső tempónk szerint dolgoztunk rajta – mesélte a célravezető munkastílust a film vágója, aki a tizenegy napos filmfelvétel utolsó napján vett részt a forgatáson.
– A nyersanyagért mentem, de egy kicsit besegítettem, például lekapargattam az állomáson a pártmatricákat az oszlopokról – nevetett a vágó. A filmet színesben forgatták digitális kamerákkal, ám már a helyszínen fekete-fehérben nézték a rendezői monitort.

Június 4-én a nemzeti összetartozás napján mutatták be az alkotást. 
 

– A vágáson a munkakópia fekete-fehér volt, amikor megnéztük színesben, úgy is jól nézett ki a film. Amikor egy játékfilm forog, a kamerában amúgy is mindent szürkébben látunk, aminek technikai oka van. A nyersanyag könnyebb kezelhetősége érdekében van így, a digitális anyag több színbeállítást is tartalmazhat. Az előkészület hosszú folyamat volt. Másfél év alatt készült el a film, a forgatókönyvet Németh Ákos hat hónap alatt írta meg. Naponta hét perc hasznos anyagot vettek fel a 72 perc játékidejű filmhez. Több elővágott verzió készült, mire a film elnyerte végleges formáját.

A filmkészítés központja ugyan Budapest, de sok múlt a somogyi alkotókon. 
 

– Az Örök hűség dalainak sorrendjét nem döntötték el előre. Többször cserélgettük a dalok sorrendjét, így fordulhatott elő, hogy már a filmlaborban volt a végleges verzió, amikor kiderült, az egyik dal utolsó refrénje nem került bele. Utólag természetesen hozzá vágtuk – mesélte Lőrincz Attila az eredetileg Szétszakítottak munkacímen futó színházfilmről.

– Értékálló műalkotás született, hétköznapi aspektusból mutatja meg a trianoni békediktátum okozta traumát. Az Operett Színház művészeinek nagy élmény volt, hogy egy zenés filmben együtt játszhattak, az összes szereplő a színházhoz kötődő művész – tette hozzá a kaposvári fiatalember. Az Örök hűséget a Duna televízió június negyedikén mutatta be.

Csak azt vállalja, ami megszólítja

A harmincnégy éves, három gyermekes édesapa áldottnak tartja magát, mert gyakran találja meg olyan munka, amely megszólítja.
– Lehet bármi: reklámfilm, táncfilm vagy egy balett vizuális háttere; azt vallom, hogy csak úgy szabad elvállalni valamit, ha közöm van a témához.
– Azt is nézem, kikkel tudok együtt dolgozni, mert minden stáb másképpen működik. Szívesen segítem a Rippl-Rónai Művészeti Intézet hallgatóit – mondta Lőrincz Attila. Nemrég egy videóklipet készített a Kultúr Találka zenekarral, most is egy kaposvári előadó dalán dolgozik és több dokumentumfilmhez is forgat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában