Közélet

2007.04.03. 11:18

Kettőből egy jobb iskola

Közös intézményben látják a megoldást a kaposvári Bartók Béla és a Németh István Általános Iskola igazgatói. A kérdés csak az: lesz-e elég gyerek a tervekhez?

Meiszterics Eszter

Pozitívan állnak az önkormányzat döntéséhez és a lehető legjobb megoldást keresik a kaposvári Bartók Béla Általános Iskola és a Németh István Általános Iskola igazgatói. Mint ismert: a városi közgyűlés nemrég döntött arról, hogy június végétől megszünteti a Németh István iskolát és jogutódjául a Bartók iskolát jelöli ki.

A két iskolaigazgató Wallinger Endre és Szegedi Ágnes közösen keresik a megoldást. Azt mondták: egy új iskolát szeretnének, ha ezt a szülők is úgy akarják. Abban az esetben ugyanis, ha a Németh István tanulóinak többsége a Bartók iskolát választaná szeptembertől, ugyanúgy folytathatnák önálló csoportokban a tanulmányaikat a diákok. Hiszen ha a gyermeklétszám megfelelő lesz, saját tanáraikkal, osztálytársaikkal együtt tanulhatnának tovább a gyerekek a megújult, dupla eszköztárral felszerelt iskolában. Ennek oka, hogy mindkét intézmény a kompetencia alapú oktatást alkalmazza és nemrég nyertek 18-18 millió forintot az erre a célra kiírt pályázaton. Wallinger Endre és Szegedi Ágnes úgy gondolja: egymáson segít a két iskola. Az összevonással ugyanis lehetőségük nyílik olyan intézmény létrehozására, amelyben már nem csak egy-két tantárgyat tanulhatnak a gyerekek a kompetencia alapú oktatás módszerével, hanem jóval többet is.

Szegedi Ágnes elmondta: eddig csak 5-6-7-8. osztályban tanították teljes óraszámban a magyar nyelv és irodalmat, szövegértést és a matematikát, míg a Bartókkal együtt már első osztályban megkezdődhet az írás-olvasás, matematika-logika, szociális életvitel és környezetismeret tanítása az új módszer alapján. Ezzel a tanórák negyven százalékában kompetencia alapú oktatást vezethetnék be szeptembertől. Wallinger Endre hozzátette: eddig csak hat olyan pedagógus tanított az intézményben, aki részt vett ezen a képzésen, míg szeptembertől már tizenöten oktatják a gyerekeket.

Abban az esetben, ha a szülők úgy döntenek: mégsem a Bartók iskolát választják csemetéiknek, akkor az a gyermeknek nemcsak új környezetet jelent, hanem tanárt, közösséget és szellemiséget is.
Szegedi Ágnes azt mondta: a diákok harminc százaléka vidéki, a kaposváriak többsége pedig a körzeten kívül lakik, így elvileg nem okozhat gondot az sem, hogy a Bartók nem a belvárosban van. A buszmegállótól nincs messze az iskola, ráadásul a pedagógusok felajánlották, hogy összeszedik a gyerekeket reggelente egy-egy találkozási ponton, ha kérik a szülők.

A kompetencia alapú oktatás

Az új módszer nemcsak a tehetséges gyerekeket karolja fel, hanem a lemaradóknak is segítséget nyújt. Igazodik a gyerek személyiségéhez és modern technikai eszközökkel bírja rá a diákokat a játékos tanulásra. A tananyagok feldolgozásában sokat segít az a kooperatív tanulásszervezési módszer, amellyel a gyerekek bizonyos órákon, helyzetekben, nem magukra hagyatva vagy „csak” tanárukkal dolgoznak, hanem társaikkal együtt, egymást segítve sajátítják el a tananyagot.


Mindkét iskolában tanulnak hallássérültek, nagyot hallók, sajátos nevelésű diákok és viselkedési zavarral küzdők is. A két igazgató szerint az utóbbi probléma a pedagógusok módszertani hiányától is kialakulhatott, ezen azonban a program tanítási stratégiája segíthet. Az eddigi tapasztalatok alapján ugyanis látványosan csökkent a hasonló gondokkal küzdő diákok száma mindkét iskolában.

A Bartókba szinte minden nap érkeznek a némethistvános osztályok, szülők és gyermekeik, bárki előtt nyitva áll az épület, előzetes egyeztetés alapján óralátogatást is tehetnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!