Közélet

2013.05.04. 08:09

Osztály, vigyázz! Mennyit ér Hoffmann Rózsa ígérete?

A parlament döntése értelmében a jövőben az iskolák húsz százalékkal túlléphetik az eddig jogszabályban meghatározott 27 fős maximális osztálylétszámot, ami azt jelenti, hogy mostantól akár 32-33 gyerekkel is indulhatnak osztályok.

Vas András

– Annak idején, a köznevelési törvény országos road show-ja alatt Hoffmann Rózsa államtitkár folyamatosan azzal érvelt, nem szabad az égig emelni az osztályok létszámát, s bár végül 26-ról 27-re változtatták a maximumot, azt mondták, ennél több nem lesz – mondta Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Somogy megyéért is felelős régiós vezetője. – Ennyit ér az ígéret...

A PDSZ régiós vezetője hozzátette, a megemelt osztálylétszámok pedagógus-elbocsátásokat jelenthetnek, hiszen így kevesebb osztályt kell indítania a fenntartóknak, azaz feleslegessé válhatnak tanárok.
– Nagyon sok az állástalan pedagógus – folytatta Nagy Erzsébet –, azaz a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megtehetné, hogy ahol sok a gyerek, plusz osztályokat indít, ám erre nem is gondolnak, inkább a gyerekszámot emelték. Pedig a laikusok is tudják, minél magasabb egy osztály létszáma, annál kevesebb idő jut egy gyerekre.

A szakszervezeti vezető úgy véli, főként az általános iskolák alsó tagozataiban – leginkább az elsősöknél – okozhat gondot, hogy 32-33 gyerekkel kell foglalkoznia a tanároknak, hiszen egyre több a szociálisan hátrányos helyzetű, illetve tanulási zavarral küzdő gyerek, akiknek több figyelemre lenne szükségük, azaz a mostani változtatással ismét sérül az esélyegyenlőség elve.

Hasonlóképpen a gyerekeket félti a létszámemeléstől Szigethy Marianna, a Pedagógusok Szakszervezetének Somogy megyei területi vezetője.
– Egy elsős osztályban öt-hat gyereknyi többlet jelentős pluszterhelést jelent a pedagógusoknak – mondta Szigethy Marianna. – Szakemberek szerint a nevelés szempontjából az ideális osztálylétszám 18-22 fő.
Természetesen az sem mindegy, milyen intézményben kell harminc fősnél nagyobb osztályokkal dolgozni, hiszen egy városi elitgimnáziumban vagy tagozatos, esetleg kéttannyelvű általános iskolában könnyebb a tanárok helyzete, mint egy falusi kisiskolában.



A minap elfogadott törvény a kötelező mindennapos testnevelés órákról is döntött: ahol nem adottak a feltételek, ott hetente egyszer legfeljebb két testnevelésórát összevonva lehet megtartani. Emellett, ha az iskola nem tudja megfelelő szakképzettségű pedagógussal megszervezni a mindennapos testnevelést, akkor a 2019–20-as tanév kezdetéig felsőfokú végzettséggel és sportoktatói vagy -edzői szakképzettséggel rendelkező oktatót is alkalmazhat.
– Eddig sem a személyi, sokkal inkább a tárgyi feltételekkel volt gond – jegyezte meg Nagy Erzsébet. – Még a legnagyobb, kifejezetten jó infrastruktúrával rendelkező iskolákban sem lehet majd normálisan beosztani az órákat: tulajdonképpen a testneveléshez kell igazítani az egész órarendet, ami megint csak nem a gyerekeket szolgálja, hiszen olyan órák kerülnek kései időpontra, például egy matematika, melyeket máskor kellene tanítani. Ráadásul azokban az iskolákban pedig, ahol kicsi vagy nincs tornaterem, olyan testnevelés órák lesznek majd, melyek a testi fejlődés szempontjából nemhogy semlegesek, de károsak.

Ezek is érdekelhetik