Közélet

2016.05.10. 07:37

A karcsú modellek szerelmesei

Maguk gondozzák a pályát – felszántották, bevetették fűvel, s rendszeresen nyírják, hengerlik –, s ha hétvégén nem fúj a szél, délutánonként összeverődnek, s levegőbe emelkednek a gépek.

Vas András

Felberreg a repülőgép motorja, s Picur nekiindul. Az újlaki reptér kutyája tizenöt méteren könnyedén lefutja az EPP-habból készült modellt, és méretes ugrással akarja megakadályozni, hogy a gép a levegőbe emelkedjen. Utóbbi nem megy túl könnyedén, meglehetős szélben billeg Király Szabolcs masinája, így a többiek egyelőre kivárnak.
– A habból készült gép előnye: ha leesik, nehezen törik, vagy ha mégis, a helyszínen megragasztható – magyarázza a tulajdonos. – Olyan anyag, mint a hungarocell, csak jobban hajlik. Egy komolyabb, balsafából épített viszont darabokra törik.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Picur is nekiindul
[/caption]
És ilyenkor amellett, hogy az anyagi kár is fogfájós – a legegyszerűbb repülőmodell úgy 80 ezerből jön ki, de akár milliós tétel is lehet egy komoly gép –, az építésbe fektetett munkaórák is veszendőbe mennek.
– Általában előre gyártott elemekből és alkatrészekből rakja össze az ember a modelljét – teszi hozzá Szabolcs –, ilyenkor két-három nap alatt el lehet vele készülni. Ha viszont mindent maga szab ki, akkor fél-háromnegyed év, mire röpképes állapotba kerülnek a gépek.

Melyek meglehetősen törékeny szerkezetek, nem véletlen, hogy Pintér László, az újlaki modellezők doyenje egy kisasztal alá rejti Hattyúját. A modell egy 1941-es gép korhű mása, kétszáz munkaórába került összerakása, a legnagyobb gondot a gyenge szárnyak megerősítése okozta.
– Viszont gyönyörű – néz végig szeretettel a kecses, fehér repülőmodellen Pintér László. Aki tizennégy esztendősen kötelezte el magát a modellezés mellett. S hogy miért éppen a repülőkkel? – Szerintem minden ember szeretne repülni, de anyagilag a műrepülés sokak számára megfizethetetlen, így marad a modellezés.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Meglehetősen törékeny szerkezetek
[/caption]
Melynek Kaposváron és környékén komoly hagyományai voltak, mára viszont alaposan lecsökkent a létszám. a hajdani Taszári Honvéd szakosztályából például már csak Pintér László maradt, aztán köré szerveződött egy kisebb csapat. Akik az újlaki reptér északi csücskében leltek otthonra. Maguk gondozzák a pályát – felszántották, bevetették fűvel, s rendszeresen nyírják, hengerlik –, s ha hétvégén nem fúj a szél, délutánonként összeverődnek, s levegőbe emelkednek a gépek.



– Mivel az ütközés költséges balesetet jelentene, az íratlan szabály szerint egyszerre csak egy gép van a levegőben – jegyezte meg Szabolcs, aki bő két éve kezdett kijárni a társasághoz. Őt a kvadrokopterek, vagyis a négy légcsavaros helikopterek vonzották, de ma már többféle modell lóg a garázsa plafonjáról. – Egy „menet” maximum hat-nyolc perc, egyrészt tekintettel vagyunk az éppen várakozókra, másfelől azért megterhelő is az irányítás: nagyjából úgy kell elképzelni, mintha egyszerre két autót vezetne az ember.
Méghozzá igencsak messziről, hiszen a modellek hatótávolsága gyakran több kilométer, vagyis elvileg a látóhatáron túl is navigálhatóak. Ez persze rejt némi veszélyt magában, de egy modellező általában belekalkulálja a délutánjába, ha feltámad a szél, bizony akár fél órát is caplathat a gépéért.
– A jutai határt már oda-vissza bejártuk – neveti el magát Vámosi Csaba, vagy ahogyan a többiek szólítják, Menyus –, de a fára mászás sem idegen. Sőt, egyszer Várdáról került elő egy gép: kicsit messzebb vitte a szél...

Közben egy másik modell is a levegőbe emelkedik, a kis villanymotor küzd a légáramlatokkal, sokszor csak egy helyben lebeg, akkora az ellenállás.
– Ilyenkor nagyobb gáz kell, hogy haladjunk – mondja Szabolcs, aki a kavargó szél ellenére néhány figurát is bemutat. – A lassú tempóban bemutatott precíz mozdulatok a legnehezebbek, ezek megtanulásához rengeteg idő kell, sokat én sem tudok. De ezért is jön ki az ember: gyakorol, s mellé még jó a társaság is. Olyannyira, hogy január elsején délután egykor mindig itt találkozunk: az új év nekünk mindig repüléssel indul.

Címkék#Kaposújlak

Ezek is érdekelhetik