Közélet

2016.11.16. 05:07

Útfelújítások: az öröm 39 kilométernyi, akadt még tennivaló Somogyban

A Komplex Útfelújítási Program keretében országszerte 444 kilométer főúti- és 119 kilométer mellékúti szakasz újult meg 69 milliárd forintos hazai forrásból – tájékoztatott a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Az útfelújítási programban mintegy 38,8 kilométeren újultak meg fő- és mellékutak Somogy megyében. A munkák a tervezett ütemezés szerint haladtak, minden somogyi útszakasz felújítása befejeződött mostanra.

Gy. Zs., H.M., K. G.

Kovács Zoltán polgármester úgy véli, hogy biztonságosabb a közlekedés a nemrégiben felújított úton Berzencén, hiszen olyan biztonsági elemeket is elhelyeztek az út mentén, melyek nem voltak korábban. Mint elmondta, a kerékpáros közlekedésnek is kedvezett a felújítás, ugyanis ezelőtt meglehetősen körülményes volt az út szélén haladni. Nem utolsó sorban pedig a korábban a lakosokat zavaró kamionforgalom zaja is érezhetően sokat csökkent a csendesebb útfelelütnek köszönhetően.
Zsombok Lajos, Lengyeltóti polgármestere szerint nagy szükség volt a város központjában megépült körforgalomra, hiszen az balesetmentes, biztonságosabb közlekedést ígér Lengyeltótiban. Régóta várt útfelújítás valósult meg azzal is, hogy új, kátyúktól mentes úton lehet Balatonboglár felé haladva felhajtani az autópályára. Mint elmondta, abban bíznak, hogy a közeljövőben a Fonyód felé vezető útszakasz felújítására is sor kerül majd.
Balatonszentgyörgy annyiban érintett a jelenlegi projektben, hogy 2014-ben felújították a település belterületén a 76-os út pálya részét, és most a 7-es főút, a körforgalom és a falu közötti három kilométeres szakasz felújítása készült el, tudtuk meg Farkas László Nándor polgármestertől.

A körforgalomig a 68-as út Balatonkeresztúr felőli, és a 7-es főút Hollád felőli két ága is megújult egy-egy szakaszon. Rendkívül előnyös, hogy az M7-es autópályáról érkező autósok kiváló minőségű úttesten közlekedhetnek Balatonszentgyörgy kül-és belterületén, tette hozzá a település vezetője, és megtoldotta még azzal, hogy a vasúti felüljáróig, illetve az utána következő szakaszon is első osztályú úton haladhatnak a gépjárművek Keszthely és Zala felé az útfelújításoknak köszönhetően.

Sudár Zoltán, Mezőcsokonya polgármestere szerint a főutaktól távolabb eső községek érdekeit sem szabad figyelmen kívül hagyni. Bár a Juta-Hetes-Mezőcsokonya-Somogysárd útszakaszt évente két-három alkalommal is kátyúzza a kivitelező, ám az arra haladó buszok, kamionok, mezőgazdasági járművek miatt előbb-utóbb ismét úthibák sokasága bosszantja a járművezetőket. Korábban úgy értesült, hogy Jutától Mezőcsokonya központjáig közel hat kilométeres szakaszt újra aszfaltozzák. Ez elmaradt az idén, reméli, hogy 2020-ig mégiscsak sikerül elkészíteni. A polgármester rámutatott: a kisebb települések lakói is alig várják, hogy a régóta esedékes beruházásokat belátható időn belül elindítsák.

Dévai Tibor
, a kaposvári Lamello Kft. ügyvezető igazgatója szerint leggyorsabban a Kaposvár és az M7-es autópálya közötti új utat kellene megépíteni. A 67-es út minősége helyenként hihetetlenül gyenge.
– Heti 2-3 kamiont indítunk a telephelyünkről, s egyáltalán nem mindegy, hogy a szállítmány mennyi idő alatt éri el az úticélt – hangsúlyozta. – Szerintem a helyi gazdaság fejlődését előnyösen befolyásolna, ha legalább ez a szakasz megjavulna. Így hamarabb elérhetnénk a sztrádát, s gyorsabban megközelíthetővé válna a főváros is.
Osztja a cégvezetők álláspontját Jani Tibor, az orci Agro Szövetkezet elnöke, miszerint a 67-es út modernizálása nem tűr halasztást. Mezőgazdasági vállalkozóként elengedhetetlennek tartja, hogy a mellékutakra is kellő mennyiség pénzt költsön évről évre az állam. Szerinte ramaty állapotban van többek közt a Zimány, a Mernyeszentmiklós és a Polány közötti út, de a sort még lehetne folytatni. Gödrök, süllyedések, kátyúk kínozzák a járművezetőket, s  bosszúságon túl plussz költséget is jelenthet.
– A rossz úton gyakrabban meghibásodhat az autó, teherautó, s a leállás idején nyilván egy másik gépet kell üzembe helyezni – folytatta. – Szerintem sokan  elégedettek volnának, ha a rengetegszer említett gyorsforgalmi út megépülne a Balaton-partig. Tudomásul kell venni: nagy ipari befektető kizárólag akkor jön ide, ha normális módon megközelíthető egy térség. Csak akkor számíthatunk üzem vagy gyárépítésre, tömegesen új munkahelyekre, amennyiben az alapinfrastruktúra rendben lesz.

Göncz Gábor, a kaposvári Avant-Guarde Kft. ügyvezető igazgatója katasztrófális minőségűnek tartja a 67-es út egyes somogyi szakaszait. Autóját évente futómű beállításra viszi, különben a gumik rosszul kopnának, s hamarabb elhasználódnának. A biztonsági cég vezetője szerint jó lenne, ha Somogyban is olyan élmény lenne az autózás, mint külföldön.
– Ausztriában, Horvátországban még az alsóbbrendű utakon is gyakran jóval kellemesebb vezetni, mint a belső-somogyi utakon – emelte ki. – Úgy vélem, hogy a különféle jogcímeken befizetett adókat, járulékokat teljes egészében az úthálózat karbantartására, fejlesztésére kellene fordítani.

A felfüggesztés, a kormányösszekötő, a kitámasztó gömbfej mellett a lengéscsillapítót is megviseli a rossz út, tudtuk meg Vitári Jenőtől, a megyei veteránjármű egyesület alapító tagjától  Az autószerelő végzettségű szakember szerint drága mulatság, ha a futómű szorul felújításra.
– Naponta autóba ülök, s látom, hogy egy-két szakasz valóban nagyon rossz helyzetben van – tette hozzá. – Változást egyértelműen a jobb utak hoznának. .

Ezek is érdekelhetik