gazdaság

2021.03.20. 20:00

Keresi még a sebváltót a régió a vírushelyzetben

A világméretű koronavírus-járvány alatt a gazdaság talpon maradását kell elérni, ennek fényében jelenleg nem sok esély van arra, hogy a leszakadó uniós régiók ledolgozzák a hátrányukat. A járványügyi nehézségek közepette nem meglepő, hogy Dél-Dunántúl sem tudott javítani a pozícióján, de már most kell keresnünk a járvány utáni kitörési lehetőségeket.

Kovács Gábor

Még mindig nem álljuk jól a versenyt, ha a legfrissebb, 2019-es Eurostat adatokat vesszük alapul még a járvány előttről. Európa legversenyképesebb régiói között megtaláljuk Stockholmot, Utrechtet, Luxemburgot és Helsinkit, míg magyar, görög, román, bolgár és külső-franciaországi régiók végeznek a sereghajtók között. A 268 európai régióból Dél-Dunántúl a 230. helyet foglalja el a versenyképességi indexben (az egy főre jutó átlagjövedelem, a GDP alapján a 259. helyet). Az Észak-Alföldet sikerült magunk mögé utasítanunk, ők a 233. helyen állnak (a GDP alapján a 260. helyen). Közép-Magyarország a 139. helyen áll a versenyképességi rangsorban.

Az adatok annak tükrében elgondolkodtatók, hogy a versenyképesebb régiók képesek a tartósan gyorsabb növekedésre.

– Érdemes kitörési pontokat keresni, hiszen ez hozza a fejlődést – mondta Daxner Gábor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) Somogy megyei elnöke. Szerinte az egyik ilyen az úthálózat korszerűsítése, amelyben értünk el eredményeket. A kedvező közlekedési hatást azonban most még hátráltatja a járvány.

– Ide tartozik az M67-es út gyorsforgalmivá építése, és a készülő M9-es is, ami összeköti majd a déli országrészeket Szombathelytől Szegedig, benne Kaposvárt és Somogyot – mondta a VOSZ megyei elnöke. – Azt azonban tudomásul kell venni, hogy Európában mi nyersanyagban szegény régiónak számítunk, ezért kizárólag a szellemi tőkénkkel, a technológiai újításainkkal tudunk felemelkedni.

Az M9-es nyomvonala azonban még csak papíron létezik, és önmagában még nem jelent megváltást a barcsi vállalkozásoknak, véli Kocsis Tibor, a Somogy Megyei Vállalkozói Központ Alapítvány barcsi irodavezetője.

– A határ menti vállalkozások kitörési lehetőségét a horvátokkal való együttműködés jelentheti – mondta Kocsis Tibor. – Most a vírus lehúzta a rolót a határon, mert fizikai találkozás nem lehetséges, azonban a kapcsolatok megmaradtak, hiszen olyan uniós programok indultak el az elmúlt években, melyek révén a somogyi vállalkozások információkat szereztek a lehetséges horvát partnerekről.

A jelentősebb dél-somogyi vállalkozások még bírják a koronavírus okozta nyomást, és ha a közeljövőben fellélegezhetnek, akkor nem lesz gond, viszont ha hosszú távon marad a mostani vírushelyzet, akkor a vállalkozások nehezen boldogulnak, állította a dél-somogyi gazdasági szakember.

Somogynak is lendületet adhat Paks2 és a déli vasút

A Covid–19 szinte minden területen visszaesést okozott a somogyi vállalkozások életében, állapította meg Daxner Gábor, aki bízik abban, hogy a vírushelyzet enyhülésével a gazdaság is egyre jobban magára találhat majd. Mindenkor jelzésértékű a hazai építőipar helyzete, ami pontos képet mutat a gazdaság pillanatnyi állapotáról, ezért szerinte elszánt küzdelem folyik azért, hogy az építőipar visszaesését elkerüljük a járvány alatt. Ebben a tekintetben fontosak az olyan nagyberuházások, mint a Budapest–Belgrád vasútvonal átépítése, ami az egész déli régióra fejlesztő hatást fejthet ki és sok cégnek adhat munkalehetőséget. Hasonló lehetőséget jelent a somogyi vállalkozásoknak a Paks2 beruházás, mert az új atomerőmű építése az egész Dél-Dunántúlt magával húzhatja felfelé.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában