Ezüst Szalag

2020.06.09. 10:31

Katamaránnal nyerték az Ezüst Szalagot a Balatonon

A IRF Ventilo 28-as katamarán, Diószegi Zoltán és csapata nyerte a 2020-as Ezüst Szalag éjszakai vitorlás túraversenyt.

Mediaworks-összeállítás

Száztizennyolc vitorlás rajtolt és mindössze hatvankilenc egység futott érvényesen célba az év első hivatalos vitorlásversenyén, a Spartacus Vitorlás Egylet által rendezett Ezüst Szalag éjszakai túraversenyen – tájékoztatta lapunkat Visy László, a Spartacus Vitorlás Egylet médiafelelőse, elnökségi tagja.

– A győztes Diószegi Zoltán, Székely András, Hunfalvy Csaba és Antal Gábor által alkotott csapatnak közel tíz és fél óra kellett a Balatonföldvár–Balatongyörök–Balatonföldvár útvonal végigvitorlázásához az IRF nevű Ventilo 28-as katamarán fedélzetén. Azaz idén nem az erős szél, hanem a szokatlanul gyenge, délnyugati irányban fújó, de néha keletiesre forduló összevissza légáramlás rostálta meg a mezőnyt. A rajt utáni hosszú cirkálószakaszban, különösen már Györökhöz közel, a déli parti irányt választók jártak jobban, kialakult ugyanis a jellegzetes parti szél. A bójavétel után, már visszafelé, a szélcsíkokban mindenki megtalálta a maga ellenfelét, ádáz páros csaták alakultak ki, a végső abszolút győzelem is szinte az utolsó méterekig nyitott volt, az IRF és a második helyezett RSM2 AC45-ös katamarán, Vándor Róbert és csapata vívtak nagy csatát.

Harmadik helyen futott be a No1 RC44-es karbonhajó, Szépfy Zsombor kormányzásával, ők lettek az első egytestű hajó a célban.

A legjobb helyen befutó klasszikus faépítésű hajó, a Balaton egyik ékessége, az 1950-ben készült Lillafüred nevű 75-ös cirkáló az abszolút sorrendben 13. lett, az olimpiai bronzérmes Detre Zsolttal a kormánynál. Az idei Ezüst Szalagra egyébként is jellemző volt, hogy a nagyon trükkös gyenge szélben a vitorlázótudás, a tapasztalat, esetleg a szerencse többet jelentett, mint az adott hajó elméleti sebességpotenciálja.

Érdekesség, hogy az első nyolc között hat magyar építésű versenyhajó futott be, dicsérve ezzel a nemzetközileg is elismert hazai hajóépítő mesterek, Paulovits Dénes és Soponyai Géza munkáját.

A Magyar Vitorlás Szövetség a járványveszély miatt idén június 1-től engedélyezte a versenyek megtartását, de csak fokozott biztonsági intézkedések mellett. Elmaradtak a parti programok és természetesen a díjkiosztó is az év első versenyén, az Ezüst Szalagon is. A tapasztalat azt mutatta, hogy a kötelező óvatosság az esemény sportértékét egyáltalán nem befolyásolta. A díjakat – köztük az abszolút elsőnek járó örökös vándordíjat, egy súlyos ezüst tálcát – később juttatja el a nyerteseknek a rendezőség.

Az eddigi leglassabb versenyt futották

Csak emlékeztetőül, az Ezüst Szalag remek edzés a Kékszalag elnevezésű, nagy hagyományokkal rendelkező balatoni vitorlásversenyre. Az Ezüst Szalagon a mintegy nyolcvan kilométeres távon fel lehet frissíteni az éjszakai hajóvezetés, navigáció és a hajón belüli kommunikáció trükkjeit. A 8 méter Open kategória az osztály kérésére idén is négykezes volt. Az Ezüst Szalag változatosságára és színvonalára jó példa az eddigi győztesek listája: 2018-ban az RSM2 modifikált AC45-ös katamarán nyert, Vándor Róbert kormányzásával, az erős szélben mindössze 3 óra 4 perc alatt tették meg a távot. 2019-ben a New Black Jack Décision 35-ös katamarán győzött, a tízszeres világbajnok Roland Gaeblerrel a kormánynál, nekik a gyenge szélben az előző évinél percre pontosan öt órával több idő kellett a táv teljesítéséhez…

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában