2016.10.04. 08:40
Budai Béla 15 év után visszatér a legendás gyári VFTS-sel
Tizenöt éve visszavonult, de a hétvégén ismét beül a versenyautó volánja mögé Budai Béla. Az egykori rallys az egyetlen magyar, aki gyári építésű VFTS tulajdonosa. A versenygépet mindig is nagy népszerűség övezte itthon, ezért most újjáélesztették, hogy a jubileumi, 50. Mecsek Rallyen újra láthassa a közönség.
– Mi jut először eszébe a Mecsek Rallyeról?
– Igazi rallypályák, rengeteg néző, fantasztikus hangulat, nagy kihívás – felelte kérdésünker Budai Béla. – Több mint 25 éves pályafutásom során szinte minden évben rajthoz is álltam itt. Közülük is a ’87-es volt a legemlékezetesebb számomra: akkor dőlt el, ki nyeri a bajnoki címet, Ranga Laci vagy én. Ment az adok-kapok, a végsőkig küzdeni akartam, de nem lett jó vége: az Antalfi-kanyarban felborultam, rá egy másik, már kiesett autóra, így az év végi második helyezésemet is elvesztettem. És ami még érdekesség: karrierem első és utolsó versenye is a Mecsek Rallyen volt.
– És most jön az ötvenedik.
– Európai szinten is nagy szó, hogy egy verseny ilyen jubileumot ünnepelhet. A szervezők ezért létrehoztak egy Classic kategóriát, amibe meghívták az „öregeket”, hogy az akkori kocsikkal vegyenek részt. Többek között Kanyik Anti, Tóth Gili és Balatonyi Árpi is vállalta a versenyt. Marcsi lányom nagyon győzködött, így belevágtam. Összetoboroztam a régi szervizcsapatomat, akik a felkészítés mellett a versenyen is a segítségemre lesznek. A városban többször megállítottak, jó érzés, hogy sokan várják vissza a pályára a gépet, és nekem is szurkolnak.
– Hogy haladnak az előkészületek?
– Egy hónappal ezelőtt kezdtük meg a felújítást, és a hétvégén meg is járattuk az autót. Nagyon kellett ez neki, miután 15 évig a garázsban állt. Kisebb problémák elő is jöttek, amiket még javítanunk kell, valamint a dekor is a hét elején készül el. Egyedül csak a karosszériához nem nyúltunk, a kocsi belsejét azonban apró darabokra szedtük és kicseréltünk benne mindent, hogy versenyképes legyen. A csapat végig szem előtt tartotta azt, hogy minél jobban megőrizzük a VFTS eredeti állapotát. Gyári orosz alkatrészeket szereztünk be a restauráláshoz, és így 80 százalékban olyan maradt a kocsi, mint ahogy anno behoztuk Vilniusból. A technika mellett igyekszem magamra is odafigyelni, a lehető legjobban felkészülni. Két navigátorom is lesz: a vőm, Czakó Janek, valamint Hideg János egykori mitfahrere, Sipos Kálmán. Sajnos az egykori, állandó segítőim, Kecskeméti Zoltán és Bán Attila sincs már közöttünk.
– Mik a tervek a hétvégére?
– A versenyt nem akarom megnyerni, de szeretném megmutatni az autót és magamat is. Habár a szervezők nem mérik az időnket, mi azért figyelni fogjuk az órát. Hiszen ettől rally a rally, és mi ettől vagyunk versenyzőnk.
– És lesz folytatás?
– Az idei Mecsek Rallye kivételes alkalom. A futam után a kocsit kiállítjuk a szalonunkban, én pedig újra szögre akasztom a tűzállómat és a sisakomat.
Több mint 100 páros a Mecsek Rallyen
2016. október 7-9. között már 50. alkalommal rendezik meg Pécsett és környékén a legendás versenyt. Az ORB és az ORC versenyzői mellett a historic Eb nemzetközi mezőnye is rajthoz áll a hétvégén – összesen 111 páros. A program pénteken 13 órakor kezdődik a rajtceremóniával a pécsi Széchenyi téren, majd még aznap, estébe menően hét gyorsaságit teljesítenek az indulók. Szombaton 10 órakor rajtol a mezőny, és további hat szakasz vár majd rájuk. Somogy színeit hét duó képviseli a hétvégén.
Somogyi versenyzők a Mecsek Rallyen